Invandrare

kul att höra era åsikter om homosexeullas partnerskap och barn. tänkte tilläga en sak efter läst kommentarerna. Jo, ett barn som har två mammor eller två pappor kan givetvis få allt hon behöver men hon eller kan kanske känner sig utanför/ annorlunda.   men jag tror som sagt att om 20år är det lika natuligt att tycka om vem man vill, hur man vill och när man vill.

dagens ämne är ett ämne vi diskuterade i skolan idag som en del nog blev lite små sura på mig för. Invandringen och språktest.   jag säger bara vad jag tycker och ni har självklart rätt att tycka ni med. vem vet ni kanske får mig att ändra uppfattning.

1. jag tycker att språktest bode införas i sverige för invandrarna. pga av att dom ska få en chans att komma ut i arbetslivet och kunna Förstå och kunna komma in i det svenskasammhället och inte bara vara isoleratde på vissa platser.

2. jag tycker inte att sverige ska ta in fler invandrare.  pga av att om man fortsätter "ta" in invandrare i den utsträckningen som man hitills gjort så kommer det snart inte heta sverie längre utan invandrarna kommer vilja att det ska bli ders "hemland" nu menar jag inte bara  irakier, iranier,libansere utan även danskar,tyskar thailändare osv alla som inte föddes i sverige.
jag har hört att vissa invarndrare långt i från ALLA  säger att dom vill eller kommer ta över sverige. och vad händer då? jo, jag TROR att de kommer bli inbördeskrig . som invandrarna kommer starta. för att ta över sverige .

3. sen det är med våld och kriminalitet. Om man kollar en kväll på programet EFTERLYST och dom visar den top 10 listan på sveriget mest efterlysta så är 3/4 av dessa invandrare. varför är det så?
varför skickar man inte hem dessa brottslingar så att vi skattebetalare slipper betala på invandrarna i svenska fängelser?

4. sen det är med tratitioner, och sender. Invandrare från ett arabland ex använder slöja, dfastar , firar inte våra högtider osv. om vi skulle haft krig här och var tvunggna att fly till ett arbland så hade vi snällt och vänligt få sätta på oss en slöja och sedan fira deras sedeer och traditioner.

kanske låter som jag är en stor rasist nu. men jag har inget i mot invandrare då som kan svenska eller vill läsra sig. och att dom sköter sig och inte ställer till med kostnader för sammhället. jag tycker inte att man är rasist för att man tycker att om man är " gäst" i ett land ska ställa till med saker.

vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: sweetholycrap

Vad vi tycker? Jag tycker du verkar fullkomligt blåst.

"varför skickar man inte hem dessa brottslingar"

Majoriteten av dessa solbrända gossar med svart hår i program som efterlyst är förmodligen födda i Sverige och därmed lika mycket svensk invånare och innehar rätten till att bo i Sverige precis som du har. Ska man skicka dom till deras föräldrars hemland menar du då eller? Som dom kanske aldrig sättit sin fot i.

Och att du sedan gör dina analyser med ett tv program som efterlyst som källfakta och grund gör detta bara ännu mer komiskt.

Punk 2 kan jag inte göra något annat än skratta åt.. Jag skrattar nästan rakt ut. Men punkt 1 måste du ju endå få några poäng för.

2008-03-05 @ 14:03:14
URL: http://glife.se/sweetholycrap
Postat av: Anonym

Håller med. Fast dissa inte danskar, finnar och tyskar. (Jag är svensk-tysk-finsk-dansk liksom xD)

2008-03-05 @ 14:05:12
URL: http://magicmushrooms.blogg.se
Postat av: kirsten

hehe, jag skrev vad JAG tycker. så kan du skriva vad du tycker utan att kalla mig blåst :)

2008-03-05 @ 14:09:46
URL: http://havetolive.blogg.se
Postat av: Nadja

Eftersom jag själv har invandrare till föräldrar (mamma från finland och pappa från syrien) så kan jag till viss del hålla med...språktest håller jag inte med om men absolut att alla ska läsa svenska och samtidigt när dom läser svenska så ska dom försöka slussa ut dom i arbetslivet.

Sveriges regler är så att om man blir dömd till grova brottsligheter så åker du ur landet om du inte är svensk men om du är född i sverige så är man "svensk" så då kan dom inte skicka ut för dom vet inget annat... se mig t.ex jag ser mig som svensk och skulle ju aldrig klara mig i varken finland eller syrien..jag kan inget annat språk än svenska eller några andra regler heller för den delen?!

Jag tycker absolut att dom ska stoppa upp invandringen ett tag tills mestadelen har arbete och kan försörja sig och inte massa folk som sitter på massa flyktingförläggningar som bara kostar pengar men samtidigt så får sverige bidrag när dom tar emot invandrare de är därför vi har så mkt.

Dom flesta invandrare skapar jobb och är inte rädda för att jobba och jobbar hårdare än va många andra gör så de ska sverige va glada för.

Tvivlar starkt på att Sverige kommer låta invandringen gå så långt att de blir krig, ja menar kolla USA där dom har MKT mer invandring de är inget krig där trots detta.

2008-03-05 @ 14:15:22
URL: http://sweetladysoul.blogg.se
Postat av: Anonym

jag kan inte så mkt mer än hålla med lite av det!!
Eftersom jag har kort hår så ta många invandrare mig som rasist.. Får mkt problem varge gång jag har ute!! VArför??

2008-03-05 @ 14:17:02
Postat av: sweetholycrap

Vad har du för belägg för att invandrare mördar mest människor då? Tänkte på din jämförelse med om någon mördat hela min familj. Du kan svara här i ditt blogginlägg istället.

2008-03-05 @ 14:18:15
URL: http://glife.se/sweetholycrap
Postat av: Johanna

Hej Kirsten,
Jag tycker också att det är konstigt att du nämner Efterlyst som ett exempel. Detta tv-program plockar ju ut de händelser som verkar spännande i deras ögon. Jag gissar att de knappast lyckas få ut ett genomsnitt, utan de väljer givetvis fritt vilka fall som de tycker är intressanta.

Sen ser inte språket är den viktigaste faktorn för hur bra man klarar sig i ett nytt land, inte heller om man känner till landets författare och andra kulturpersonligheter. Har du sett danskarnas test för invandrare? Om jag skulle behöva göra det när jag flyttade hit, till Danmark alltså, hade jag knappast fått komma in i landet. Jag tror det är mycket viktigare att man jobbar på att skapa blandade bostadsområde och med att stötta arbetsgivare som vågar anställa från svagare samhällsgrupper. Vi måste aktivt jobba för att olika befolkningsgrupper ska blanda sig med varandra. Detta gäller även rikare och mindre rika infödda svenskar. Dessutom behöver vi bli bättre på att ta till vara invandrare som kommer hit med en akademisk utbildning i bagaget. Dessa är en otrolig resurs för det svenska samhället.

Jag vill också påpeka att det är viktigt för en människas välbefinnande, att få följa de traditioner som man har med sig hemifrån. Jag minns själv hur jag satt ensam på midsommar förra året och firade med sill och ägg. Aldrig tidigare har det kännts så viktigt att äta sill och ägg på midsommar som det gjorde då - och då har jag ändå bara flyttar tre-fyra mil! Jag har full respekt för de invandrare som känner starkt för sitt hemlands traditioner. Detta är något vi alla bär med oss genom hela livet, och det går inte tvätta bort bara för att några svenskar tror det.

Till slut; tusen tack för att du uppmuntrar till debatt. Det är superbra! Länge leve det fria ordet.

Hälsningar, Johanna

2008-03-05 @ 14:24:19
Postat av: sandra

Jag som själv bor ihop med libaneser tycker att Invandrare är inte mer kriminella än vi svenskar egentligen! Men tyvär är det så att många kommer hit
för att få sitta i fängelset här istället för i deras hemland, & ungdommar kring 10-20 års ålder ca. kanske inte har föräldrar som talar språket och har därför svårare att delta i tex föräldraråd o liknande.. dom får inte möjligheten att vara deltagande, barnet kan gå och göra vad dom vill utan att föräldrarna får reda på något, vilket medföljer kriminalitet. Dom har även rätt att få fortsätta deras traditioner vart dom än bor. Skulle det vara så att vi flyttade till ett muslimskt land tex. så skulle dom acceptera vårt. I libanon tex. finns det inte bara muslimer utan även kristna osv.
Ett språk test tycker jag är en jätte bra ide! det är bra på alla vis. Dom kan få ett ordentligt jobb, utbilda sig osv. Sen det där med att ta in fler invandrare, ja man kan ju inte överbelasta sverige med hur mycket befolkning som helst.. det blir ju bara mer fattigdom o folk kommer att bo på gatan då.

2008-03-05 @ 15:43:25
URL: http://sandraliksom.blogg.se
Postat av: Anonym

jag ska skiva ett inlägg sen och skriva vad jag tycker om era kommentarer, fortsätt gärna säga vad ni tycker.

yttrandefrihet :D

2008-03-05 @ 17:07:22
URL: http://havetolive.blogg.se
Postat av: sweetholycrap

Det känns som du inte har någon statistisk källfakta bakom det du skriver.

2008-03-05 @ 17:50:32
URL: http://glife.se/sweetholycrap
Postat av: norelle

du kan ju inte dra alla invandrare i en kam.

Jag tycker att du är lite fördomsfull just nu. Alla ''invandrare'' är inte födda i deras hemländer. Jag är själv inte svensk men jag är född i sverige, men inte kallar jag mig svensk bara för det.

2008-03-05 @ 18:51:05
URL: http://norelle.blogg.se
Postat av: Evelina

Jag tycker att invandrare ska få svenskaundervisning, för om man kommer som ny till ett land är det viktigt att kunna språket någorlunda bra så att man får jobb.

Jag tror inte att det sitter flest invandrare i fängelser, jag har faktiskt hört att det sitter flest svenskar.

2008-03-05 @ 20:14:07
URL: http://minhopplapolle.blogg.se
Postat av: Anonym

Det finns många invandrare som flyr från krig till Sverige för att kunna leva ett normalt liv. så varför skulle de starta ett krig när de väl kämpat sig till Sverige?

Jag håller med sweetholycrap. Nr 2: Skulle alla thailändare, tyskar, irakier, libaneser osv gå ihop mot "ärke svenskarna"? för att göra det till vadå ETT hemland? Jag tror inte att någon invandrare har speciellt stora planer på att ta över landet...

2008-03-09 @ 09:24:17
Postat av: Anonym

varför in stå för sin åsikt?

2008-03-10 @ 18:51:43
URL: http://havetolive.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0