ABORT

nu har jag sett att vi har sv- läxa. massa tråkiga ord. typ Decimera? och vad betyder då de? gissa? jo,  minsa betydligt.SUCK VAD TRÖTT JAG BLIR.

tänkte på det här med ABORT.
alltså jag har aldrig gjort en abort och skulle nog helt ärligt inte kunna göra det heller. för jag menar man vet ju vad det innebär att ha sex utan skydd. och visst händer de fast man har skydd får man ju ta sitt ansvar som mamma eller sluta ha sex. tycker jag. bara min mening,  och varför jag inte skulle tänka mig att göra abort är för att det är ändå ett litet liv. det kan bli en människa. jag tycker helt ärligt att man är en mördare.
samma sak när de gäller vegeterianer som gör abort. då kan man ju inte vara vegeterian. sjukt. blir så himla arg på människor som använder sig av Aborter som preventiv medel. alltså har sex blir gravida gör abort. sen samma visa har sex blir gravid gör abort. kan inte fatta.
sen finns de ju dock fjorisar som säger " jag har gjort 3 aborter" när dom i sjäöva verket inte gjort en endå- skäms.!! fy för sånna.

hehe, allt detta var bara enligt mig. det finns yttrandefrihet i sverige så. :)  något mer ämne ni vill jag ska skriva om? vad som helt.

Kommentarer
Postat av: Johanna

god kväll :D

2008-03-03 @ 19:19:13
URL: http://jonaya.blogg.se
Postat av: ylva

hum, har lite svårt att se kopplingen mellan vegetarianer & abortmotståndare. det är mest religiösa fanatiker som är väldigt starkt emot aborter, som menar att det strider mot guds vilja.
absolut ska inte abort användas som ett preventinmedel, men det finns även de som blivit gravida fast de har gått på p-piller. tror inte många tjejer använder sig av både kondomer & p-piller, utan förlitar sig helt på pillerna.
abort är ett val man gör, oavsett om man är 15 eller 25 så kan man vara redo eller inte alls redo för barn, är man osäker är det bättre att göra abort än att behålla barnet & kanske inte kunne ge det vad barnet behöver.
bara mina åsikter om ämnet :) kul blogg förresten!

2008-03-04 @ 09:38:02
Postat av: Evelina

Jag tycker att om man blir gravid när man går i skolan är det bäst att göra abort. För att jag tycker det är bäst att få en utbildning så att man får jobb och klarar sig. Sen när man är vuxen, har jobb och allt det där och blir gravid får man ju avgöra själv om man ska ha det eller inte. Om man inte är redo är det kanske bäst att göra abort. Barnet kanske inte får all den kärlek och uppmärksamhet den behöver. Jag tycker att om man blir gravid när man blir våldtagen ska man absolut göra abort. Fy va hemskt att födas till denna värld och veta hur man kom till...

Som sagt, det är inidividens eget val och jag tycker det är bra.

2008-03-04 @ 10:16:30
Postat av: Diana

Jag blev gravid när jag gick sista året på gymnasiet och det gick super bra hann ta studenten o allt.,=)ångrar aldrig att jag behöll barnet, idag är jag mamma till 3 under bara barn och är endast 23 år gammal och har kunnat utbilda mig mer så nu har jag två utbildnigar dels handels o administrations utbildnig samt undersköteske utbildning och jobbar med de.. Jag skulle haft 2 barn till men hjärtat slutade slå i v.20 och jag fick vara med om det värsta som kan hända i ens liv nämligen föda fram det precis som en vanlig
förlossning, och detta har gjort att jag inte kan förstå hur människor kan utnyttja en abort som ett preventinmedel..nu säger jag inte att alla gör det men det finns människor som gör de o det förstör bara sina chanser i livet att senare kunna få barn, för varje abort man gör minskar risken att bli gravid .. men som sagt oönskad grviditet kan jag acceptera att man gör en abort eller
blivit våldtagen eller om fostert visar sig vara graft utvecklingstört o kanske inte kom mer leva längre än ett par år.. det hade jag
aldrig velat utsätta mitt barn för. Så tänk er för innan ni fattart era beslut.. jag har själv varit nära att göra en abort men när det berättade om komplikatioer o hur det skulle gå till sade jag STOPP direkt. Då är det fasen bättre att kroppen skötert det själv gen tt om ett misafall.. men jag accepter alla individersbeslut. JAg säger enbart vad jag själv tycker o hade gjort.

2008-03-05 @ 13:56:47
Postat av: Jag

Hej.
Jag har själv genomgått en abort då jag var 18 år, och det var såklart ingen rolig upplevelse. MEN, jag skäms verkligen inte för mitt beslut om att göra abort, och jag ångrar inte det det minsta! Jag tycker helt & hållet att det är upp till en själv och man förtjänar inte att bli kallad mördare. Ingen ska få tvinga en till att föda ett oönskat barn. Det är din kropp och du fattar dina egna beslut.

Och ja, fostret är ju på väg att utvecklas till en människa men att kalla abort mord? Öh...nej. Man har rätt till abort fram till den 18 månaden. Om man gått längre än så måste man ansöka om tillstånd. Anledningen till att man har satt en viss gräns är ju delvis för att fostret inte ska hinna utvecklas. Fram till vecka 24 (eller 22, läste jag någonstans) så är fostret icke livsdugligt. Alltså att fostret inte hade klarat sig utanför mammans kropp.

Det är liksom...hm, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men det är verkligen upp till var och en. De är ju knappast så att det är en enkel sak att gå igenom, jag menar det är ju ändå en rätt stor grej. Och saken blir ju inte lättare om man ska behöva bli kallad för mördare osv. Eftersom man blir gravid under vissa omständigheter (som våldtäkt eller om man blir gravid trots preventivmedel) så är det helt klart bra och nödvändigt att chansen till fri abort finns. Man är inte en sämre människa för att man gjort en abort eller ska göra en. Glöm inte det!

2008-03-06 @ 22:02:16
Postat av: Linda

Blev en riktig tankeställare för mig ditt inlägg måste jag säga. Det där du sa om fjortisar som säger att dom gjort några aborter osv, jag förstår mig fan inte på dom om jag ska vara allvarlig. Hur FAN kan man sitta och säga något sådant när man inte vet hur hemskt det är att gå igenom det?!

Jag råkade ut för just det när jag satt på gynmottagnigen på sjukhuset i Hbg, där satt kvinnor(som kanske har svårt att få barn osv!!) och lilla jag som var ung & gravid och fortfarande inte förstått att jag verkligen var gravid....också sitter där två tjejer i 18-års åldern och den ena sa till den andra: Alltså, nu är det tredje gången jag gör abort...Hoooooppas inte det tar lika långt tid som sist.
Jag blev så ledsen....och man såg på dom tre kvinnorna som satt där att dom reagera starkt!
Jag förstår mig inte på vissa tjejer. Att använda abort som preventiv medel är ju jävligt sjukt, vill dom inte ha barn i framtiden eller?!
Helt jäkla känslokalla var dom också, vilket dom flesta av sådana tjejer är.
Hur kan man ha en själ om man gör något sådant?!

Jag tvekade länge innan jag genomförde min abort. Men om man tänker efter, vilket barn vill växa upp utan en pappa?!
Hur lätt skulle det vara för mig, som ensamstående studerande som bor hemma hos sina föräldrar?
Visst, jag har levt klart mitt liv. Det har jag verkligen. Jag skulle verkligen vilja ha barn nu.
MEN, det handlar om att det ska kännas rätt!
Har man ett stadigt förhållande med den man väntar barn med är det en annan sak....
men ingen vill födas in i ett helvete.

Jag gick igenom något som dom flesta hade gjort allt för att slippa.
Jag gjorde en abort när jag hade gått 16 veckor och 3 dagar, och vecka 18 är gränsen för laglig abort.
Att dessutom känna hat från exet, och höra honom säga att det inte var hans.
Att dessutom inte ens höra av honom, jag har inte hört av honom på över 6 månader....
Alla stöter väl på skithögar, så är det väl?!
Och jag blev en av dom.

MEN, så mycket kärlek jag fick av min familj & mina otroligt stöttande vänner, det är mer värt än allt annat! Min nuvarande stöttade mig otroligt mycket. Han fanns där för mig dygnet runt, och då var vi inte ens tillsammans.

Jag påminns om det hela tiden...
Ytliga sår läker fort, men såren på själen tar sin tid......

2008-03-11 @ 18:58:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0